1936

Szellem, vagy a koporsó

Budapest-Miskolc-Kassa december 30.

Peczérvölgyi Samu cikke

Kis hazánk a gyalázatos trianoni békediktátum után szinte reménytelen helyzetben találta magát. Területének kétharmadát elvesztette, ásványkincseinek, lakosságszámának, állami vagyonának döntő többsége más országokhoz került. 1920-ban Magyarország valóban a nemzeti megsemmisülés határára sodródott. Még olyan alapvető szolgáltatások, mint a közlekedés is hihetetlen mértékű csapást szenvedett. A vasúthálózatot szétzilálta a diktátum, a meglévő vasúti csomópontokat is elszakították. A MÁV ingóságainak túlnyomó része – mozdonyok, vasúti kocsik stb. – mind-mind odalettek. Nem csoda, hogy döcögve indult újra a közlekedés hazánkban.

A vesztett háború, a súlyos gazdasági helyzet, az elvesztett mozdonyállomány, a gazdasági válság bő évtizedig nem tette lehetővé a nagyarányú fejlesztéseket. Még az 1930-as évek elején is csak maximum 100 km/h sebességet bíró mozdonyok voltak rendszeresítve Magyarországon a MÁV gyorsvonati hálózatán. Bár az időközben megindult motorizáció következtében megjelentek a korszerű dízelmotoros, ún. gyorssínautóbuszok, ám azok viszonylag kevés utast (kb. 70 fő) szállítottak. Ezek a szerelvények a GANZ gyár fejlesztései és Árpád gyorssínautóbusz nevet kapták. Kizárólag Budapest és Bécs között közlekednek. Nagybeteg írónk Karinthy Frigyes, – kit idén Herbert Olivecrona megműtött Stockholmban agydaganattal – is az Árpád gyorssinautóbusszal utazott rendszeresen Bécsbe, a Jauregg-klinikára, ahol felesége, Bőhm Aranka gyakorlatát végezte. Itt állították fel betegségének végső diagnózisát. Az Árpád gyorssínautóbusszal egyidőben a konkurens gyár, a MÁVAG előrukkolt a maga fejlesztésével. Ez a MÁVAG 242-es gőzmozdonya, a Szellem, vagy áramvonalassága miatt a Koporsó becenévre hallgató mozdony!

mavg 242
A MÁVAG 242-es. Minden idők leggyorsabb gőzmozdonya!

A MÁV néhány éve az utazási idők csökkentésére tervbe vette 120 km/h sebességű gyorsvonatok fejlesztését. A kéthengeres, két hajtott kerékpárú, szertartályos, 86 t tömegű mozdony teljesítménye 660 kW. A mozdony széntartályában 4 t szenet, víztartályaiban pedig 10 m3 vizet lehet tárolni. A 3-4 darab négytengelyű személykocsit szállító mozdony gazdaságosságát jól mutatja, hogy aránylag kis szénkészletével kb. 200-250 km utat tud megtenni. A mozdony Németországban tartott próbamenete során elérte a 152 km/h sebességet, ami a hazai gőzmozdonyok sebességrekordjának számít.

Külön öröm, hogy ez a legújabb fejlesztésű MÁVAG 242 – becenevein Szellem és Koporsó – a Budapest-Miskolc vonalat fogja erősíteni, illetve a határon túli területeken Miskolcról Kassára közlekedik majd. Reméljük, hogy az utazási idő rövidülése nemcsak a személyforgalomban, hanem városunk gazdasági életében is jelentős előrelépést hoz majd.

Az utaztató megjegyzése:

A gazdasági helyzet miatt a Szellemből 1936-1939 között mindössze 4 db-ot gyártottak. Kétségtelen ez a MÁVAG 242-es gőzmozdony volt minden idők leggyorsabb mozdonya. Az 1950-es években az új gyártású vasúti személykocsik próbáihoz használták őket. 1961-ben a Püspökladány-Biharkeresztesi (101-es) vonalon egy mérés során a 242-002 számú mozdony elérte a 167 km/h sebességet.