1959

Nagy küzdelmek, jó versenyek a nemzetközi MotoCross-on!

Miskolc, május 11.

Peczérvölgyi Samu cikke

Valósággal népvándorlás volt Miskolc utcáin vasárnap délelőtt. A város apraja-nagyja a Bábonyi-bérc felé igyekezett, ott rendezte nemzetközi cross-versenyét a Magyar Honvédelmi Sportszövetség. Mintegy 25 000 szurkoló vette körül az 1900 méteres igen nehéz, kanyarokkal, lejtőkkel és emelkedőkkel tarkított körpályát. A nagy érdeklődés nem volt véletlen, hisz ez az első F.I.M (Fédération Internationale de Motocyclisme) naptárban is szereplő nemzetközi terepgyorsasági verseny a magyar motorsport történetében.

image0

Szinpompás képet mutatott a pálya hosszúságában elhelyezkedett nézők sokasága. Voltak olyanok is, akik a túlsó domboldalról szemlélték a 2 szovjet, 9 csehszlovák és 70 magyar versenyző küzdelmét. Az ország különböző részeiből és a fővárosból érkezett sportkedvelők nem tudták eleget dicsérni a nagyszerű terepet, a kifogástalan rendezést, a versenyzők fegyelmezett magatartását. Az volt a szakemberek megállapítása, hogy ez a verseny nemcsak színvonalban, hanem rendezés szempontjából is felülmúlta az eddigi cross-versenyeket. Szinte percnyi pontossággal jelentkeztek a rajtnál az első futam résztvevői. Ragyogó időben, a 250-esek 15 körös futamával kezdődött a verseny, amelynek rajtjához 22 motor sorakozott fel. Mint várható volt, Harangvölgyi és Máté között kemény párviadal bontakozott ki. Egymást vezetve, külön versenyt futott a két pannóniás a közönség lelkes buzdítása közben. A legeredményesebb csehszlovák versenyző, Ottó Kostenszky (Jawa) 5. helyen végzett. Az oldalkocsis gépek összevont kategóriájának 9 indulója két bolyra szakadva viaskodott 8 körön keresztül. A Drahovszi-Berta kettős sok port szórt, mert ebből több volt a kelleténél, a Simon-Balog pár elé. Drahovszkiék sportszerűbben is győzhettek volna.

A kis kategóriában, az élete második versenyét futó Péter-Schmidt páros (IZS) megelőzte a nagyot bukó „öreg rókákat”, a Danyi-Hertelendy (Pannónia) kettőst. Huszonöt 125 kcm-es iramodott a 12 körös távnak. Az első kanyarnál az összetömörült bolyban a szerencsés kimenetelű tömegbukás következményeként Nagy Gyula és Hamar Zsigmond sereghajtó lett. A favorit „kis” Szabó László rögtön az élre állt és megérdemelten győzött. Jól előkészített, gyors Danuviájával mintaszerűen motorozott. Az izgalmat tovább fokozta a szovjet Rudolf Ogunyev (IZS) és Pásztor György (AJS) versenye. Váltva vezettek a körök alatt, de végül is az AJS portól eltömődött légszűrője Ogunyev javára döntötte el a viadalt. A 3. helyért a csehszlovák Ivan Dursansky (ESO) harcolt Szabó Jánossal, amíg a magyar fiú AJS-ének villája el nem törött. Máté Sándor, a legjobb magyar crossozó gyönyörű produkciójával megérdemelte a szurkolók tapsát. Vendégeink közül legeredményesebb Tibor Doliman (ESO) volt a 4. és Ferdinand Cavajda (ESO) a 6. helyen.

image1

Eredmények:

125 kcm 12 kör:

  1. Szabó II. L. MHSKMK Danuvia
  2. Petró Bp. Honvéd Danuvia
  3. Nagy K. (MHSKMK) Danuvia

250 kcm 15 kör:

  1. Harangvölgyi (Ú. Dózsa) Pannónia
  2. Máté (Ú. Dózsa) Pannónia
  3. Nemes (Nyíregyházi MHS) Jawa

350 kcm 15 kör:

  1. Ogunyev (Szovjetunió) IZS
  2. Pásztor (Ú. Dózsa) AJS
  3. Tursanszky (Csehszlovákia) ESO

500 kcm 15 kör:

  1. Máté (Ú. Dózsa) BSA
  2. Schlenker (MHSKMK) BSA
  3. Pék (Bp. Honvéd) BSA

Oldalkocsi 350 kcm-ig 8 kör:

  1. Péter-Schmidt (MHSKMK) IZS
  2. Danyi-Kerti (Bp. Honvéd) Csepel
  3. Hegedűs-Bánhidi (Bp. Honvéd) Jawa

350 kcm felett 8 kör:

  1. Drahovszki-Berta (MHSKMK) BMW
  2. Simon-Balogh (Bp. Honvéd) BMW
  3. Gaál-Villányi (Bp. Honvéd) BMW

Az igen jól sikerült verseny végén, az eredmények gyors kiszámítása után, a versenybíróság kiosztotta a díjakat. Megállapíthatjuk, hogy a rendezőség és a versenybíróság ezen a nemzetközi viadalon kiválóan vizsgázott. A verseny egyáltalán nem volt unalmas, az egyes futamok gördülékeny lebonyolításra tökéletes volt, a közönség tájékoztatása is mintaszerűen zajlott. Az áldozatkész sportemberek munkája többezer sportkedvelőnek szerzett nagyszerű szórakozást és igen sok hívet a motoros sportnak.