1931

Égi csoda Miskolc felett

Miskolc, március 30.

Tegnap hihetetlenül izgalmas esemény bolygatta fel városunkat, szinte megállt az élet Miskolcon. Nem is csoda, hisz több, mint fél órán keresztül Miskolc felett szállt el modern korunk legnagyszerűbb vívmánya a Zeppelin léghajó. Karinthy Frigyes, korunk egyik legnagyobb írója így írt eme csodálatos technikai csodáról: „Mars-beli álom, úgy, ahogy Wells elképzelte”

A Friedrichshafenból felszálló Graf Zeppelin Lehmann kapitány vezetésével hosszú évek halogatása után érkezett Magyarországra. A Weiss Manfréd gyár tulajdonában lévő csepeli repülőtéren szállt le délelőtt fél 9-kor. A pesti lapok már hetek óta cikkeznek a várható nagy eseményről, a felfokozott hangulatot mi sem bizonyította jobban, hogy több mint 40.000 ember tolongott a leszállás helyszínén. A személyzeten kívül 12 utas is utazott a Zeppelinen, köztük Horthy István, Karinthy Frigyes, és gr. Almássy László. A léghajó fogadásánál maga Horthy Miklós kormányzó is megjelent. Rövid pihenő után új utasokat felvéve, köztük Gömbös Gyulát és számos újságírót a Zeppelin magyarországi „bemutatkozó” útra indult. Eredetileg nyugat-magyarországi körútra indult volna a léghajó, de a kedvezőtlen időjárás miatt Kelet-Magyarország felé vették az irányt. A Mátrán átrepülve Eger, Mezőkövesd irányából érkeztek Miskolc felé. A nagy esemény hírére Miskolc lakossága, szinte teljes számban az utcákon tolongott, arra a szűk fél órára, ameddig látható volt ez az „égi csoda” megállt az élet a városban. Miskolc igézve figyelte a híres léghajót. Innen déli irányban Szentes és Hódmezővásárhely felé vették az irányt, majd Debrecen érintésével a Jászság fölött elrepülve a délutáni órákban visszatértek Csepelre. Rövid pihenő után a léghajó visszaindult Friedrichshafenbe.

Pesti tudósítónk információi szerint a budapesti Kálvin téri református templomban Ravasz László püspök éppen az Úrasztala elé lépett, amikor a Zeppelin a Kálvin tér fölé ért. Motorjainak dörgő robaja betört a templomba és Ravasz László ezeket mondta: „Halljátok, odakint hogy zúg a történelem szava: a Zeppelin gép megy át Magyarország felett és minden embernek a szívére kell, hogy üssön az, hogy az emberi szellem hogyan akarja átívelni, betölteni a magasságokat… És ugyanakkor látnunk kell, hogy az emberi szellem milyen nyomorult lesz, széttöri magát, ha nem attól veszi a szárnyakat, aki teremtette mindezeket a magasságokat és mélységeket”.

Értjük püspök úr aggódó szavait, de a haladást nem lehet megállítani. Egyébként is divat lett főleg a művelt emberek körében a technika vívmányainak tagadása. Mint az ipari forradalom idején a géprombolók mozgalma, mintha maga Ned Ludd tábornok luditái testesülnének meg bennük. Utóbbi időben megjelentek a Zeppelin tagadók is. Ők azt állítják, hogy a léghajó története nem lesz hosszú életű. Lomha, nehezen manőverezhető, s mivel gázzal van töltve gyúlékony. Ne hallgassunk rájuk, ezek pusztán a maradiság gondolatai. Hírek szerint a németek már tervezik a világ legnagyobb léghajóját,  az LZ 129-et, amit Hindenburgra akarnak keresztelni!

Az utaztató megjegyzése:

A léghajók gyártásának, forgalomba állításának az 1937-es Hindenburg léghajó katasztrófája véget is vetett. Sem hadászatban (lassú, lomha, a tüzérség könnyű prédája volt), sem áru szállításban, sem személyforgalomban nem érte meg a léghajókat rendszeresíteni. A korszakban az amerikaiak is próbálkoztak léghajógyártással. Érdekesség, hogy az amerikai haditengerészet 1931-ben készült el egy a Zeppelinnél négyszer nagyobb léghajóval, az Akron ZRS-4-el. Az első próbaútja a léghajónak tragédiával is végződhetett volna, mert egy magyar származású szerelő, Kassai Pál, aki a hajó összeszerelésénél dolgozott a gyárban tartórudakat vett ki a hajóból. A nyomozás során Kassai bevallotta, hogy ő távolította el a vázból a tartórudakat. A léghajó felszállását így akarta megakadályozni. Azt sem tagadta, hogy meggyőződéses kommunista, akinek része volt a magyarországi Tanácsköztársaságban.

Az Akron ZRS-4. 1932-es balesete. 1933-ban tengerbe csapódott!