1912

Egy elátkozott vasúti pályaszakasz

Miskolc-Fülek-Feled-Balogfalva, július 20.

Peczérvölgyi Samu cikke

Vannak az életben nehezen megmagyarázható dolgok. Véletlenek amik, ha többször, ugyanúgy megtörténnek, már el kezd kételkedni benne az ember, hogy valóban véletlen volt-e, vagy valami titokzatos erő ármánykodását kell az események mögé látnunk. Pláne, ha ezek a véletlenek, tragikus történések. Gonosz, sötét hatalmak által előidézet Déjà vu!

Van a magyar vasúti közlekedésnek egy olyan pályaszakasza, amire bátran úgy tekinthetünk, mint elátkozott hely. Ez pedig a Fülek-Feled-Baloghfalva szakasz. A Miskolcról induló Feledi átszállóval, vagy Rimaszombat felé, vagy Losonc, Fülek felé közlekedő vonatok útvonalát valamiért Fülek, Feled és Baloghfalva között elátkozták a sötétség seregei.

5yef

1898. január 12-13 közötti éjjel borzalmas vasúti szerencsétlenség történt ezen a szakaszon. Az addig példa nélküli katasztrófát Pairkert Béla alig 20 éves baloghfalvai állomás felvigyázó okozta. Úgy a Feled, mint a Miskolc felől jövő tehervonat tekintetében késést jeleztek, s abban történt megállapodás, hogy Baloghfalván fogják a vonatok egymást keresztezni. De a Miskolc felől jövő vonat hamarább beérkezett, mintsem azt várta volna, s így azt remélte, hogy azt még Fülekre elküldheti. Útnak is indította és csak mikor már ezt megtette, jelezte az elindulást Feled állomásnak, ahonnan nagy rémületére rögtön azt a választ kapta, hogy a másik vonat már régen útban van Baloghfalva felé. Hiába értesítette rémülten az őrházakat, hogy minden vonatot állítsanak meg, de már késő volt, nyílt pályán a rettenetes összeütközés megtörtént. A két vonatnak majdnem minden kocsija ízzé-porrá tört és oly magasra tornyosodtak fel, hogy egy fékezőt, aki csodálatos módon sértetlenül került fel a romhalmaz tetejére, alig tudtak a magasságból lehozni. A katasztrófának három halálos áldozata volt: Búzás János, Franczl József, Zaveczky József, miskolci MÁV alkalmazottak, akiket nagy részvét mellett temettek el városunkban.

Mondhatnánk, hogy a vasút veszélyes üzem és sajnos minden odafigyelés ellenére néha történnek tragikus dolgok. De a Fülek-Feled-Baloghfalva szakaszon talán több is. Az 1898 januári események után nem sokkal, 1899 októberében újabb katasztrófa súlytotta a vonalat. A Miskolcra Fülek felől jövő 7905. számú személyvonat Baloghfalvánál kisiklott. Bár halálos áldozat most nem volt, de szép számban szenvedtek könnyű és középsúlyos sebesüléseket a vonaton utazók. Pribék János mozdonyvezetőt érte talán a legnagyobb baleset, eltört a bal lába.

001

Ez a szakasz, a következő években riasztóan magas vonatgázolásaival vonult be a vasúttörténetbe. Majd minden két évre jutott egy áldozattal járó szerencsétlenség. Legutóbb egy 78 éves asszonyt gázolt el a vonat Baloghfalvánál, amikor át akart menni a síneken.

És tegnap újabb szerencsétlenség történt! Az Ajnácskőről – Baloghfalva, mindössze öt kilométer – elindult személyszállító vonat az állomás közelében összeütközött egy tehervonattal. A karambol következtében több kocsi összetört, egy öt éves gyermek azonnal meghalt, többen súlyos sérülést szenvedtek. Az ütközés ereje olyan nagy volt, hogy a sínek is megrongálódtak, a szakaszt lezárták. A Fülekről indított 7555. számú vonat hajnali négy órakor rendes időben Ajnácskőre érkezett, hol találkozása volt a Miskolcról jövő 7574. számú tehervonattal. Az ajnácskői forgalmi tiszt eddig ki nem derített okokból az utóbbi tehervonatot a távjelzőnél feltartóztatta. Erről megfeledkezve, a 7555. számú vonatot elindította. A teljes gőzzel haladó vonat vezetője a kanyarodás miatt nem láthatta a távjelzőnél veszteglő vonatot és belerohant. Két poggyászkocsi teljesen összetörött, négy kocsi erősen megrongálódva, kiesett a sínekről. A kocsik alól egy öt éves kislányt holtan húztak ki. Öt utas, két mozdonyvezető és két fékező súlyosan megsérült.

Ez a sok véletlen az elmúlt bő évtizedben mindenképp nagyobb figyelmet érdemelne a MÁV illetékesei részéről. Hisz meg kellene törni az átkot végre a Fülek-Feled-Baloghfalva vonalon.